Motorrijtuigenbelasting wagenpark
Deze veranderingen komen er (mogelijk) aan
Wat staat er voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) de komende jaren op stapel? En welke gevolgen heeft dit voor jouw wagenpark. We zetten de (mogelijke) wijzigingen op een rij.
1. Langer korting voor 100% elektrisch
Eerder zou de korting op motorrijtuigenbelasting nog eind 2025 komen te vervallen, waardoor je aanzienlijk meer mrb voor je elektrische auto gaat betalen omdat er geen sprake zou zijn van een gewichtscorrectie. Het gevolg: een daling in aanschaf van 100% elektrische voertuigen. Het demissionair kabinet heeft in de voorjaarsnota aangegeven de korting op mrb te willen handhaven en deze op langere termijn af te bouwen. In het regeerakkoord was deze voorgenomen gewichtscorrectie voor 100% elektrische auto's ook meegenomen, echter werden er tijdens Prinsjesdag andere kortingspercentages gepresenteerd. De korting is hierbij verminderd naar 25% en eindigt een jaar eerder al in 2030 in plaats van in 2031:
Jaar | MRB-gewichtscorrectie voorgesteld in Voorjaarsnota | MRB-gewichtscorrectie voorgesteld Prinsjedag 2024 | ||
2024 | -100% | -100% | ||
2025 | -75% | -75% | ||
2026 | -40% | -25% | ||
2027 | -40% | -25% | ||
2028 | -40% | -25% | ||
2029 | -35% | -25% | ||
2030 | -30% | 0% |
2. PHEV: vanaf 1 januari 2025 minder aantrekkelijk
Waar de aanschaf van de 100% elektrische auto per 1 januari 2025 aantrekkelijker wordt gemaakt, wordt de aanschaf van een Plug In Electric Vehicle (PHEV) een stuk minder aantrekkelijk. Vanuit twee kanten gaan de kosten omhoog: de korting op de mrb wordt verlaagd naar 25% en door de invoering van de Euro 6e-bis wordt het bpm-deel hoger. Door deze kostenstijging kan een PHEV volgend jaar zomaar duizenden euro's duurder zijn.
Korting MRB naar 25% in plaats van 50%
De MRB-korting voor een PHEV (CO2-uitstoot < 50 gr/km) verandert in korte periode veel. Waar de MRB dit jaar nog gehalveerd is, betaal je volgend jaar een kwart minder dan een benzinemodel. Vanaf 1 januari 2026 betaal je het volledige tarief. Hierbij vormen de belastingbedragen van de benzinevariant het uitgangspunt. Oftewel, niet de CO2-uitstoot van de auto maar het gewicht van de auto is bepalend. En laat het gewicht van de PHEV nu zwaarder zijn dan van de fossiele broertjes.
Invoering van de Euro 6e-bis
Sinds 2017 geldt er voor de PHEV een aparte BPM-tarieftabel waarbij de BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. Hierdoor is het BPM-bedrag lager dan de fossiele versie. In de EU vinden ze dat deze CO2-waardes niet representatief zijn voor de gemiddelde uitstoot in praktijk. De uitstoot van een PHEV hangt namelijk volledig af van de gebruiker, dit kan 0 zijn als het voertuig volledig elektrisch wordt gebruikt, maar kan ook veel hoger zijn als er nooit elektrisch mee wordt gereden. Met de invoering van de Euro 6e-bis op 1 januari 2025 worden de regels aangescherpt en wordt de daadwerkelijke CO2-uitstoot van een PHEV beter benaderd. Gevolg: het BPM-deel van een PHEV wordt hoger. Per 1 januari 2027 worden de regels nog verder aangescherpt met de invoering van de Euro 6e-FCM (Fuel and Energy Consumption Monitoring), waarbij er echt naar de praktijkgegevens van een voertuig wordt gekeken. Lees meer over de Euro 6e-bis en Euro 6e-FCM in dit artikel van Autoweek.
Vragen over jouw wagenpark?
Ben je benieuwd welke gevolgen deze maatregelen hebben voor jouw wagenpark? Neem gerust contact met ons op.