Een vraag? Wij helpen je graag.

Vind je vraag in een van onze categorieën. Staat je vraag er niet tussen? Bel ons even op 088 088 0525 of stel je vraag hier.

Over Multilease

  • Wie is Multilease?

    Multilease is een onafhankelijke universele leasemaatschappij, gespecialiseerd in het leasen van voertuigen in alle mogelijke contract varianten. Met een inbreng van meer dan 45 jaar ervaring is Multilease één van de oudste aanbieders in Nederland op het gebied van autoleasing. Professionele dienstverlening staat voorop. Korte communicatielijnen en een flexibele instelling kenmerken onze onderneming.

    Multilease maakt samen met Avis Budget Autoverhuur, Achilles Brandstofmaatschappijen, Motorhuis, Autoschadehuis, BB&L en Boedelbak onderdeel uit van Spuigroep BV.

    Lees hier meer over Multilease.

  • Hoe is Multilease ontstaan?

    Multilease is in 1976 opgericht en komt voort uit Motorhuis. De toenmalig directeur van deze autodealerorganisatie werd geïnspireerd door hoe men in Amerika auto's aan de zakelijke markt verkocht: inclusief een scala aan service- en onderhoudvoorzieningen. Hij besloot dit concept te gaan beproeven in de Nederlandse markt. Daarmee werd Multilease in Nederland één van de grondleggers van leasen.

  • Kan ik een ex leaseauto kopen bij Multilease?

    Bij Multilease komen dagelijks leaseauto's retour die einde contract zijn. Deze ex leaseauto's bieden wij aan via onze zusterbedrijven Motorhuis en Het Occasionhuis.

    Klik hier voor meer informatie

Over leasen

  • Wat is zakelijk leasen?

    Zakelijke leasing is een manier van financieren waarbij de leasemaatschappij (de leasinggever, in dit geval Multilease) normaal gesproken op specifieke aanwijzing van de toekomstige leasenemer een auto aankoopt en hem dit voor een bepaalde periode in lease geeft. De leasenemer verkrijgt dus een gebruiksrecht.

    Multilease biedt verschillende vormen van leasen (o.a. zakelijk Operational lease en Financial lease) aan en heeft meerdere diensten die bedrijven ondersteunen om wagenparkbeheer zo makkelijk mogelijk te maken.

  • Hoe werkt leasen?

    Hieronder geven we meer informatie hoe leasen werkt.

    Welke leasevormen zijn er?

    Er zijn verschillende leasevormen. Dit zijn:

     

    Wat zijn de kosten?

    De kosten voor leasen zijn een maandelijks bedrag dat de leasenemer betaalt aan Multilease. Dit kunnen de totale kosten zijn inclusief onderhoud etc., maar afhankelijk van de leasevorm die je kiest kunnen hier nog variabele (onderhouds-) kosten bijkomen.

    Bijtelling

    De fiscale kosten van het privégebruik van een auto van de werkgever is een percentage van de catalogusprijs van de auto. Dit geldt alleen als je meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt. Dit percentage is afhankelijk van hoe milieuvriendelijk de auto is en in welk jaar de auto is gaan rijden. De bijtellingspercentages lopen uiteen van 0% tot 25%. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto. De exacte bijtelling voor jouw leaseauto kan Multilease je vertellen. Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling.

  • Hoe kan ik een lease auto samenstellen?

    Op onze website kun je zelf jouw lease auto samenstellen en de leaseprijs hiervan berekenen. Je geeft hier het gewenste merk, model, de transmissie, brandstof en carrosserievorm in. Vervolgens kies je van het gewenste model de uitvoering. Jouw lease auto maak je nog specifieker door de specifieke opties aan jouw auto te selecteren.

    Hoe kan ik een lease auto samenstellen?

    Je kunt bij het samenstellen van jouw lease auto diverse opties selecteren, onder andere:

    • Pakketten
    • Velgen/Banden
    • Kleur
    • Bekleding
    • Infotainment
    • Airco
    • Interieur (bijvoorbeeld dimmende binnenspiegel, verwarmbare voorstoelen)
    • Exterieur (bijvoorbeeld koplampsproeiers)
    • Comfort
    • Veiligheid (bijvoorbeeld alarm)

     

    Meer informatie?

    Wil je persoonlijk advies bij het samenstellen van jouw leaseauto of meer informatie? Neem contact op met onze adviseurs.

  • Welke lease voorwaarden hanteert Multilease?

    Multilease heeft algemene voorwaarden die gelden voor leasecontracten. Deze kun je bij Multilease opvragen.

    De voorwaarden die het meest worden gehanteerd zijn de Algemene bepalingen Operational Lease. Wanneer er sprake is van Netto Operational Lease of Financial Lease gelden andere voorwaarden. 

    Belangrijke voorwaarden die in de algemene bepalingen staan zijn zaken zoals de leaseprijs, gebruik van de auto, risico en schade, onderhoud en reparatie, vervangende auto, opschorting van het lease contract, voortijdige contractbeëindiging, noodhulpdienst, eindafrekening.

Bekeuringen

  • Ik ben het oneens met een bekeuring. Wat moet ik doen?

    Als je het niet eens bent met een boete voor een verkeersovertreding, dan kun je ervoor kiezen om bezwaar te maken. Dit kun je op twee manieren doen:

    1. Via de app 'Multilease | Voor leaserijders'. In de app vind je de boete onder 'Bekeuringen'. Bij de boete vind je een knop 'Bezwaar maken'. Als je hier op klikt dan kun je via Appjection bezwaar maken tegen een boete. Zij gaan voor jou aan de slag en bekijken op basis van jouw informatie of bezwaar aantekenen op basis van juridische gronden mogelijk is. Is dat het geval, dan zullen zij dit voor jou doen.
    2. Via de instantie zelf. De informatie om beroep aan te tekenen vind je op de boete zelf die je per e-mail van ons hebt ontvangen.

     

    Kijk voor meer informatie over 'in beroep gaan tegen een verkeersboete' op de website van het Centraal Justitieel Incassobureau. 

Tanken en laden

  • Ik ben mijn brandstof/laadpas kwijt. Wat moet ik doen?

    Blokkeer de pas zo snel mogelijk. Passen van MultiTankcard kun je 24/7 blokkeren via de MultiTankcard app. Hier heb je wel een account voor nodig. Heb je geen account of een pas van een andere leverancier? Blokkeer de pas dan zo snel mogelijk bij onze afdeling Contractbeheer, door dit formulier in te vullen of telefonisch contact op te nemen op werkdagen via 088 - 088 0525.

  • Mijn brandstofpas werkt niet. Wat moet ik doen?

    Als jouw brandstofpas niet werkt is de magneetstrip mogelijk beschadigd. Betaal de brandstof op een andere manier en declareer deze kosten via de MultiTankcard app. Geef aan onze afdeling Contractbeheer door dat jouw brandstofpas niet werkt. Vul hiervoor het contactformulier in of bel ons op werkdagen op 088 - 088 0525. Wij regelen een nieuwe pas voor jou.

  • Ik heb drie keer de verkeerde pincode ingetoetst. Wat moet ik doen?

    Als je drie keer de verkeerde pincode intoetst, wordt jouw pas voor 24 uur geblokkeerd. Dit is om mogelijk misbruik te voorkomen. De pas kun je wel na die 24 uur weer gebruiken. Let op, probeer je in die 24 uur toch de pas te gebruiken dan begint de klok weer van vooraf aan en moet je nog langer wachten. De gemaakte brandstofkosten kun je wel declareren via de MultiTankcard app.

    Ben je je pincode vergeten? Neem dan contact op met onze afdeling Contractbeheer. Op werkdagen zijn zij telefonisch te bereiken op 088 - 088 0525.

  • Waar kan ik mijn brandstofpas gebruiken, alleen in Nederland of ook in het buitenland?

    De brandstofpas kun je gebruiken bij (vrijwel) ieder tankstation in Nederland, tenzij er beperkingen op de pas zijn doorgevoerd.

    In het buitenland kun je alleen tanken als je een internationale brandstofpas hebt. De internationale pas is te herkennen aan twee magneetstrippen, met aan de ene kant MultiTankcard voor binnen Nederland en aan de andere kant DKV voor tanken in het buitenland. In het buitenland kun je alleen tanken bij de stations met een DKV logo.

  • Waar kan ik mijn laadpas of -druppel gebruiken?

    Jouw laadpas en/of -druppel kun je in Nederland gebruiken bij alle laadpalen aangesloten bij MultiTankcard. Bekijk deze via de MultiTankcard Laadlocator. Hier zie je ook de laadtarieven. Hou er rekening mee dat laadpunten bezet of defect kunnen zijn.

    Heb je een internationale laadpas (te herkennen aan het EU-vlaggetje) dan kun je binnen Europa ook laden de laadpalen die zichtbaar zijn in de Laadpaal App..

    Heb je geen internationale laadpas maar ga je wel naar het buitenland? Je kunt jouw laadpas dan niet in het buitenland gebruiken, hier lees je wat je kunt regelen om zelf te laden in het buitenland.

  • Waarom krijg ik een tankpas naast mijn laaddruppel als ik een elektrische leaseauto heb?

    Je ontvangt van ons een tankpas bij jouw laaddruppel om twee redenen:

    • indien nodig kun je bij de inzet van vervangend vervoer met de tankpas ook tanken (en met de laaddruppel laden)
    • om gebruik te maken van de MTc Next app heb je een pas nodig. Dit is met een laaddruppel alleen niet mogelijk. 
  • Hoe kan ik mijn tank- of laadkosten declareren?

    Als je kosten hebt gemaakt omdat je pas het niet deed of omdat er met tanken een storing was bij het tankstation, dan kun je de brandstof/laadkosten declareren via de MultiTankcard app. De pas moet dan wel toegevoegd zijn aan je account. Binnen 10 werkdagen wordt het geld naar jouw rekening overgemaakt.

  • Hoe maak ik een account aan bij MultiTankcard?

    Na ontvangst van je brandstofpas, laadpas of -druppel kun je een account aanmaken bij MultiTankcard. Je hebt hierdoor toegang tot veel praktische tools en kunt, als het nodig is, snel je pas blokkeren. Bekijk op de website van MultiTankcard hoe je een account aanmaakt in de MTc app .

    Naar de MTc website voor de app

  • Kan ik mijn laadtransacties terugzien?

    Dat kan in de MultiTankcard app of Multilease app, maar wel met een vertraging van vier weken. Dan worden de laadtransacties pas geleverd door de laadleveranciers. Hierdoor zie je ze niet direct terug.

  • Ik heb vragen over mijn MultiTankcard

    Op de website van MultiTankcard staat een uitgebreide FAQ waar zij antwoord geven op allerlei vragen. Bekijk het hier: https://www.mtc.nl/FAQ/leaserijder

Buitenland

  • Waarvoor dient een groene kaart? Wat staat erop?

    De groene kaart is een internationaal geldig bewijs dat je auto is verzekerd. Deze ontvang je per e-mail van Multilease aan het begin van jouw leasecontract als de leaseauto via ons is verzekerd. Op de groene kaart staan de belangrijkste polisgegevens vermeld, evenals de landen waarin de auto verzekerd is. Als je schade hebt, dan heb je de gegevens van de groene kaart nodig voor het invullen van het schadeaangifteformulier.

    Indien de leaseauto via Multilease is verzekerd kun je de groene kaart ook bekijken in de app 'Multilease | Voor leaserijders'.

  • Hoe kom ik aan een groene kaart?

    Als de Multilease leaseauto is verzekerd via ons ontvang je bij de aflevering van jouw leaseauto de groene kaart per e-mail. Deze kaart kun je gedurende de looptijd van de leaseovereenkomst gebruiken.  Je vindt de groene kaart ook digitaal in onze app. Zo heb je 'm altijd bij de hand.

    Tip: heb je liever een papieren versie in de auto? Print 'm dan uit en bewaar 'm in het dashboardkastje.

    Als de auto niet is verzekerd is via Multilease dan ontvang je de groene kaart via een andere verzekeringsmaatschappij of kun je 'm daar opvragen.

  • Is mijn caravan of aanhanger tijdens mijn vakantie meeverzekerd?

    Zolang jouw caravan of aanhanger is gekoppeld aan de leaseauto, is deze WA-verzekerd. Als je daarnaast een cascoverzekering voor jouw caravan of aanhanger wilt, zul je deze zelf moeten afsluiten.

  • In welke landen mag ik met mijn leaseauto rijden?

    Op de groene kaart staat aangegeven in welke landen jouw leaseauto is verzekerd én waar je dus met de leaseauto mag rijden. Is een land doorgestreept/doorgekruist op de groene kaart, dan is de auto daar niet verzekerd en mag niet in dit land komen.

    Ga je met de leaseauto op reis, vergeet dan niet een bestuurdersmachtiging mee te nemen. Hierop staat in vier talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits) aangegeven dat je in het buitenland gebruik mag maken van jouw leaseauto. De machtiging ontvang je aan het begin van het contract van ons per e-mail. Lees hier meer over de machtiging.

  • Hoe kom ik aan een bestuurdersmachtiging voor Turkije of Marokko?

    Als je met de leaseauto naar Turkije of Marokko op vakantie gaat, dan heb je een bestuurdersmachtiging nodig met een originele én gelegaliseerde handtekening. Deze machtiging kan Multilease voor je verzorgen. Aan het legaliseren van de machtiging zijn kosten verbonden (€ 82,50 excl. btw), deze worden doorbelast aan jouw werkgever. Deze dient dus vooraf akkoord te zijn.

    Na akkoord van jouw werkgever, ontvang je van ons per e-mail een getekende bestuurdersmachtiging en een aangepaste groene kaart. Deze dien je zelf te laten voorzien van een Apostille bij een Rechtbank in Nederland. Contactgegevens van Rechtbanken in Nederland: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/apostille-legalisatie/Paginas/Overzicht-rechtbanken.aspx.

    Na van een Apostille te zijn voorzien kan de buitenlandmachtiging direct gebruikt worden in het bestemmingsland. Hou er rekening mee dat de totale aanvraag zo'n 14 dagen duurt.

    Ook is een reisverzekering die de kosten van een eventuele repatriëring van de auto én inzittenden dekt benodigd. Deze dien je zelf vooraf af te sluiten.

    Wil je een gelegaliseerde machtiging aanvragen? Doe dit dan bijtijds door het formulier 'Bestuurdersmachtiging aanvragen' in te vullen. Geef hierbij aan dat je naar Turkije of Marokko gaat.

    Bestuurdersmachtiging aanvragen

    LET OP:
    Vanuit Turkije en Marokko is het deze zomer voor de alarmcentrale niet mogelijk om een vervangende huurauto in te zetten waarmee terug gereden kan worden naar Nederland. Daarnaast is het voor reizigers die op weg zijn naar Marokko niet meer mogelijk om hun reis met een huurauto te vervolgen wanneer je strandt op weg naar Marokko. Dit komt doordat het verhuurbedrijf niet meer toestaat dat huurauto's naar Marokko gaan. Voor deze huurauto is namelijk ook een bestuurdersmachtiging nodig. Het ongeplande karakter van de inzet maakt het, mede gezien de lange verwerkingstijd, praktisch onmogelijk een dergelijk document (gelegaliseerde berijdersverklaring van de huurauto) te verzorgen. Lees hier meer over dit onderwerp.

  • Welke verkeersregels gelden er in het buitenland?

    In het buitenland gelden over het algemeen dezelfde verkeersregels als in Nederland. Er is echter een aantal afwijkende regels.

    Wij adviseren bij reizen naar het buitenland vooraf kennis te nemen van de regels. Op de website van de ANWB worden de verkeersregels overzichtelijk per land vermeld.

  • Ik heb autopech op de snelweg in Frankrijk, wat moet ik doen?

    In Frankrijk is de hulpverlening langs de snelweg anders georganiseerd dan in Nederland. De snelwegen hebben namelijk hun eigen hulpdiensten. Deze kun je inschakelen op twee manieren:

    1. Ga naar de dichtstbijzijnde SOS-paal of telefoon in een tunnel en druk op de knop. Geef met 'en panne' door dat je met pech staat. Door de paal/telefoon te gebruiken weten ze waar je met pech staat, waarna de dépanneur, de Franse pechdienst,  wordt gestuurd.

    2. Bel met je telefoon naar 112 en geef hierbij door dat je met pech staat.

    Hulp nodig met vertalen? Neem dan nadat de pechdienst is gearriveerd contact op met de Multilease Alarmcentrale via +31 (0)71 - 364 1706.

  • Ik ben gestrand in het buitenland, wat nu?

    Als je gestrand bent in het buitenland, schakel je gelijk onze alarmcentrale in. Wij zijn 24/7 bereikbaar op nummer +31 (0)88 - 088 0570. Onze collega's helpen jou weer op weg, buiten kantoortijden neemt onze alarmcentrale EuroCross dit van ons over. Lees hier alles over stranding en waar je recht op hebt.

Fiscale regelingen

  • Wat houdt fiscale bijtelling van mijn auto in?

    Als je een leaseauto van de zaak hebt én daar meer dan 500 kilometer per jaar privé in rijdt, dan betaal je daar belasting over. Een deel van de fiscale waarde van jouw leaseauto wordt dan opgeteld bij jouw belastbaar inkomen. Dit wordt 'fiscale bijtelling' of kortweg 'bijtelling' genoemd.

  • Wat is de fiscale waarde van mijn auto?

    De fiscale waarde van jouw leaseauto is gebaseerd op de catagoluswaarde. Dit is de nieuwprijs van de auto (plus accessoires*) inclusief btw en bpm. Bestelauto's die vóór 1 juli 2005 te naam gesteld zijn, vormen hierop een uitzondering: hiervoor wordt de nieuwprijs inclusief btw en exclusief bpm gehanteerd.

    Je kunt de fiscale waarde van jouw auto opvragen bij jouw wagenparkbeheerder.

    * Accessoires tellen mee voor de fiscale waarde als jouw leaseauto vóór 1 juli 2006 te naam is gesteld, mits deze accessoires in de prijslijst van de importeur of fabrikant voorkomen én zijn ingebouwd vóór de dag van toekenning van het kenteken. Voor auto's met een tenaamstelling vanaf 1 juli 2006 is de fiscale waarde de catalogusprijs inclusief af-fabriek gemonteerde opties. Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen niet langer mee voor de fiscale waarde.

Leasen & Ondernemers

  • Kopen of zakelijk leasen, waar doe je als bedrijf verstandig aan?

    Aan zakelijk leasen zit een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van het kopen (in eigen beheer hebben) van (bedrijfs) auto's. We zetten de belangrijkste voor jou op een rijtje.

    • Leasekosten fiscaal aftrekbaar
      De investeringen die je doet op het gebied van autolease drukken niet op de balans. De leasekosten zijn volledig fiscaal aftrekbaar.

      Multilease zorgt voor lagere kosten voor het beheer én de uitvoering van jouw wagenparkbeleid. Door te leasen bij Multilease ontzie je jouw werkkapitaal, dat je daarom kunt besteden aan jouw kernactiviteiten.
       
    • Kostenbeheersing
      De begroting van jouw bedrijfskosten is belangrijk voor investeringen en toekomstige strategie. Met zakelijk leasen bij Multilease verzeker je jezelf van een vast kostenpatroon gedurende de looptijd. Je hebt dus beter zicht op deze kosten.
       
    • Zekerheid én flexibiliteit
      Bij een efficiënt en kosteneffectief wagenparkbeleid hoort een actuele, kostenbewuste autoregeling. Multilease heeft professionals in huis die snel en flexibel op veranderende omstandigheden of regels kunnen inspelen. Zo blijft een optimale autoregeling, zowel op korte als op lange termijn, gewaarborgd.
       
    • Geen zorgen, wel overzicht
      Bij het beheren van een eigen wagenpark komt veel kijken. Zaken waarmee je te maken krijgt zoals schadebeheer, onderhoudsadministratie, verbruiksnota's, fiscale zaken en rapportages neemt Multilease je uit handen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

      Als je leaset bij Multilease dan heb jij of jouw wagenparkbeheerder via een online omgeving 24 uur per dag, 7 dagen per week de beschikking over jouw gegevens, overzichten en leasecontracten. Daarnaast heb je binnen deze omgeving alle instrumenten voor een effectief wagenparkbeheer tot jouw beschikking.
       
    • Altijd mobiel
      Multilease begrijpt hoe belangrijk mobiliteit voor je is. Daarom bieden wij je optioneel een mobiliteitsgarantie in de vorm van een snelle vervangend vervoerregeling en een 24-uursservice in binnen- en buitenland. Bij pech ben je dus zo weer op weg.

     

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over de verschillen tussen kopen of zakelijk auto leasen? Neem contact op met onze accountmanagers.

  • Kan ik mijn gebruikte wagen(park) ook gaan leasen?

    Ja, dat kan op basis van een sale en leaseback constructie.

    Sale en leaseback bied je de mogelijkheid om bedrijfsmiddelen, zoals jouw wagen(park), met een relatief groot kapitaalbeslag te financieren. Je hoeft het eigen vermogen dus niet te gebruiken omdat wij de investering en het beheer van het wagenpark overnemen. Je beschikt daardoor over extra liquiditeiten. De auto's komen op onze balans te staan. Neem contact met ons op voor de verschillende sale en leaseback mogelijkheden.

  • Bedrijfsauto leasen zakelijk: welke mogelijkheden zijn er voor het MKB om te leasen?

    Voor MKB bedrijven is het uiteraard mogelijk om bij Multilease een auto zakelijk te leasen.

    Multilease neemt MKB'ers bij lease alle mobiliteitszorg uit handen. Elke klant kennen we persoonlijk. De communicatielijnen zijn kort zodat voor het MKB lease heel eenvoudig wordt. Je ontvangt advies voor jouw situatie en begeleiding in de keuze, met uiteraard een passend voorstel.

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over MKB lease bij Multilease? Neem contact op met onze accountmanagers.

  • Kan ik als (startende) ZZP'er een auto leasen?

    Bij Multilease zijn er mogelijkheden om als ZZP'er gebruik te maken van zakelijke autolease. Bij sommige leasemaatschappijen is dit lastig maar bij Multilease zullen wij je als ZZP'er altijd van dienst zijn om een auto te leasen.

    Onze afdeling Credit Management doet voor elke lease aanvraag een check om zo te bepalen of er extra documentatie of voorwaarden nodig zijn. Mocht het, om welke reden dan ook, (nog) niet mogelijk zijn als ZZP'er een auto te leasen, dan kunnen wij je van dienst zijn met onze shortlease dienst. Kortom, je bent als ZZP'er méér dan welkom bij Multilease!

    Meer informatie
    Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met onze accountmanagers.

  • Autoleasen voor bedrijf: wat zijn de mogelijkheden voor een eenmanszaak?

    Ook met een eenmanszaak kun je een auto leasen zakelijk. In principe elk bedrijf dat bij de KVK staat ingeschreven kan bij Multilease een auto leasen.

    Elk bedrijf zal altijd door onze afdeling Credit Management getoetst worden en in bepaalde gevallen zullen extra zekerheden nodig zijn of aanvullende documenten nodig zijn. Zo is het zelfs voor startende eenmanszaken mogelijk om een auto te leasen. Mocht het niet mogelijk zijn een auto voor langere periode bij Multilease zakelijk te leasen, dan kunnen we je wellicht van dienst zijn met shortlease, waarbij je een flexibel lease contract aangaat.

    Meer informatie?
    Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem contact op met onze adviseurs.

  • Is het mogelijk te leasen inclusief brandstof?

    Bij Multilease is het mogelijk te leasen inclusief brandstof- of laadpas. Het overgrote deel van de lease contracten is inclusief brandstof en dit wordt geheel door Multilease voor jou geregeld. Hierdoor heb je gemak voor jou en jouw leaserijders en overzicht in het gebruik van brandstof in jouw leasecontract. Er zijn diverse soorten brandstof- en laadpassen beschikbaar, voor binnenland en/of in buitenland. Ook bieden wij de mobiliteitspas aan, waarbij je naast brandstof ook gebruik kunt maken van aanvullende of alternatieve mobiliteitsdiensten.

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over lease inclusief brandstof pas? Neem contact op met onze accountmanagers.

  • Wat is leasen met grijs kenteken?

    Het leasen met grijs kenteken is het leasen van een bestelauto. Multilease heeft een team gespecialiseerd in het leasen van bestelauto's.

    Advies
    Multilease adviseert je graag bij de op- en aanbouw van jouw bedrijfswagen. Voor specifieke uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld een koelwagen, een bedrijfswagen met laadbak of een gesloten bestelwagen met betimmering en imperiaal kun je bij Multilease op aantrekkelijke condities rekenen. Ook denken onze specialisten met je mee als het gaat om de kilometerkostprijs en de bepaling van de juiste trekkracht of het juiste laadvermogen.

    Belasting
    Op geleasede auto's met grijs kenteken geldt een bpm-vrijstelling. Dit heeft te maken met de per 2007 ingevoerde bpm-vrijstelling voor bestelauto's die worden geregistreerd op naam van een ondernemer. Voorwaarden zijn wel dat de auto voor ten minste 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt en Multilease moet kunnen aantonen dat de klant een ondernemer is die ook zelf de bpm-vrijstelling zou krijgen. Per lease van een grijs kenteken auto is een aparte ondernemersverklaring nodig.

    Let op: per 1 januari 2025 komt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens te vervallen.

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over de mogelijkheden van bedrijfswagenlease? Neem contact op met onze accountmanagers.

Leasevormen

  • Wat is Operational lease?

    Operational lease, Full Operational en Netto Operational, is in feite het gebruiksrecht verkrijgen van de lease auto. Een verschil met Financial lease is dat bij Operational lease het restwaarde risico bij de leasemaatschappij ligt. Fiscaal is de klant bij Operational lease niet de eigenaar van de auto en investeringsaftrek is dan ook niet mogelijk. Ook mag er niet worden afgeschreven op de lease auto bij Operational lease.

    Voordelen van Operational lease
    Er zijn verschillende voordelen aan Operational lease, zoals:

    • Minder administratieve lasten
    • Minder risico's (met name restwaarde risico)
    • Geen beslag op het werkkapitaal
    • De off-balance financiering komt de solvabiliteit ten goede

     

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over de Operational lease? Kijk hier voor meer informatie over Full Operational lease of Netto Operational lease. Of neem contact op met onze leaseadviseurs.

  • Wat is Full operational lease?

    Ben je op zoek naar een leasevorm waarbij je weinig omkijken naar de leaseauto hebt? Met Full Operational lease worden vrijwel alle financiële en operationele zorgen uit handen genomen. Niet voor niets is Full Operational lease de populairste en meest complete leasevorm.

    Meer informatie over Full Operational lease
    Klik verder voor meer informatie over Full Operational lease.

  • Wat is Netto Operational lease?

    Ben je op zoek naar een leasevorm waarbij je zelf grip houdt op de variabele kosten? Met Netto Operational lease wordt de financiering van jouw mobiliteit door Multilease verzorgd, terwijl de operationele zaken door jezelf worden geregeld.

    Meer informatie over Netto Operational lease?
    Klik hier voor meer informatie over de leasevorm Netto Operational lease.

  • Wat is Financial lease?

    Met Financial lease kies je voor een leasevorm waarbij de bedrijfsauto wordt gefinancierd door Multilease. De bedrijfsauto staat als investering op de balans, waardoor deze in aanmerking komt voor de investeringsaftrek.

    Meer informatie over Financial lease
    Wil je meer informatie over de leasevorm Financial lease? Klik hier voor meer informatie. Je kunt hier ook direct een offerte opvragen voor Financial lease.

  • Wat is een Financial lease overeenkomst?

    In de Financial lease overeenkomst wordt afgesproken welke afspraken er tussen Multilease en de klant worden gemaakt.

    Voorwaarden
    Voor Financial lease gelden andere voorwaarden dan voor operational lease. Deze voorwaarden kun je opvragen bij Multilease.

    Meer informatie?
    Wil je meer weten over Financial lease? Bekijk hier meer informatie of neem contact op met onze leaseadviseurs.

Reparatie en onderhoud

  • Ik heb pech onderweg. Wat moet ik doen?

    Waar je ook pech of schade aan jouw auto hebt, in binnen- of buitenland, probeer direct contact op te nemen met Multilease via telefoonnummer +3188 - 088 0570. Wij noteren jouw gegevens en kunnen je doorverbinden met onze hulpdienst.

  • Mag ik mijn leaseauto ergens anders dan bij de merkdealer laten repareren?

    Nee, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden mogen uitsluitend door een dealer van jouw automerk worden uitgevoerd. Klik hier voor de vestigingen van de diverse automerken.

    Is jouw auto ouder dan drie jaar? Dan kun je voor reparatie- en onderhoudswerkzaamheden of APK-keuring ook contact opnemen met één van onze bandenspecialisten.

    Onderhoudsvragen
    Heb je een onderhoudsvraag? Stel ze via dit formulier aan onze afdeling Reparatie, Onderhoud en Banden.

  • Kan Multilease mij helpen als het lang duurt voordat er plaats is bij de dealer?

    Wij kunnen voor je bemiddelen wanneer onderhoud of reparatie aan jouw auto spoedeisend is, bijvoorbeeld wanneer je met vakantie gaat en er een technisch mankement moet worden verholpen.

  • Hoe vaak moet mijn auto naar de APK-keuring?

    Hoe vaak jouw auto APK-gekeurd moet worden, lees je in onderstaande tabel:

    Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen Brandstof Wanneer keuren?
    Datum eerste toelating na 1 jan. 2005 Benzine en/of elektromotor Eerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
    Datum eerste toelating na 1 jan. 2005 Diesel, gas of anders (evt. in combinatie met elektrisch) Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
    Datum eerste toelating vóór 1 jan. 2005 Alle Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar

     

  • Hoe vaak moet mijn leaseauto voor onderhoud?

    Jouw leaseauto geeft zelf aan wanneer onderhoud nodig is. Onderhoud wordt altijd uitgevoerd volgens fabrieksschema, dit staat vaak ook aangegeven in het onderhoudsboekje. Deze kun je dus ook raadplegen. Krijg je geen melding en staat er in het onderhoudsboekje niks aangegeven, neem dan contact met ons op.

  • Ik heb een klacht over het uitgevoerde onderhoud aan mijn leaseauto. Bij wie meld ik dit?

    Vervelend dat je niet tevreden bent over het uitgevoerde onderhoud. Meld jouw klacht in eerste instantie bij de dealer. Kom je er met de dealer niet uit, laat het ons dan weten.

  • Mijn auto geeft geen melding voor een onderhoudsbeurt, wat nu?

    Je kunt het onderhoudsboekje raadplegen voor het fabrieksschema. Hier staat aangegeven bij hoeveel kilometer of welke periode onderhoud benodigd is. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

Banden

  • Waar liggen mijn winterbanden?

    De winterbanden van jouw leaseauto liggen bij de bandenspecialist waar de banden het laatst zijn gewisseld. Je kunt bij de bandenspecialist zelf kiezen bij welke vestiging je de afspraak maakt.

  • Heb ik winterbanden in mijn leasecontract?

    Je kunt zien of je winterbanden in jouw contract hebt op het leasecontract zelf of in de app Multilease | Voor leaserijders. In de app, onder de functie 'Contract' wordt een icoon met winterbanden getoond als deze onderdeel maken van jouw overeenkomst. Staat er geen icoon, dan heb je geen winterbanden in het contract. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

  • Waar kan ik terecht voor mijn winterbanden en/of wissel?

    Als je al winterbanden hebt, dan kun je voor de bandenwissel terecht bij de bandenspecialist waar jouw banden opgeslagen liggen. Weet je dit niet meer, neem dan contact met onze afdeling Onderhoud op.

    Heb je nog geen winterbanden en maken deze wel onderdeel uit van je leasecontract, dan kun je een afspraak maken bij één van de bandenspecialisten waar wij zaken mee doen. Bekijk ze hier.

  • Wat is het voordeel van winterbanden?

    Het voordeel van winterbanden is meer grip bij winterse omstandigheden. Al bij 7 graden of lager biedt een winterband meer grip door een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel. Hierdoor heeft de auto een betere wegligging en kortere remweg, wat voor jou comfortabeler en veiliger is.

  • Hoe belangrijk zijn winterbanden?

    Door winterbanden heeft jouw auto meer grip op de weg als het koud is (al onder de 7 graden). Dit is bij sneeuw, maar ook bij regenachtig weer. Doordat je meer grip hebt, is de kans op slippen kleiner en je hebt een kortere remweg.

    In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, zoals in een aantal Europese landen wel het geval is. Ga je naar deze landen, of rijd je er door heen, raden we je zeker aan om winterbanden in je leasecontract op te nemen. Bekijk de website van de ANWB om te zien in welke landen winterbanden verplicht zijn.

  • Ik ben verhuisd, kan ik mijn bandenwissel mee verhuizen?

    Het is mogelijk om een afspraak voor jouw bandenwissel te maken bij een andere vestiging van de bandenspecialist waarbij jouw winter- of zomerbanden liggen opgeslagen.

    Vergeet ook niet jouw adreswijziging aan ons door te geven, dit doe je makkelijk en snel via dit formulier.

  • Hoe kan ik de profieldiepte van mijn band meten?

    Op de banden vind je een slijtage indicator (de Thread Wear Indicator), dit zijn kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven van de band. Als het profiel van jouw band tot op deze blokjes is versleten, dan is de band aan vervanging toe.

  • Wanneer zijn de banden versleten?

    Banden zijn bij ons versleten als de profieldiepte minder is dan 2 millimeter bij een zomerband en 4 millimeter bij een winterband. Versleten banden kun je laten vervangen bij jouw merkdealer of één van de bandenspecialisten waar wij mee samenwerken.

  • Welke bandenspanning moet ik aanhouden? En hoe kan ik deze meten?

    De juiste bandenspanning voor jouw auto vind je in het instructieboekje. Ook staat het vaak weergegeven in de auto zelf, bijvoorbeeld in de deur of in de brandstof/laadklep. De bandenspanning kun je zelf meten bij een tankstation of wasstraat waar een bandenpomp aanwezig is.

  • Waar kan ik terecht in het buitenland voor de reparatie van mijn band?

    Neem bij problemen in het buitenland contact met ons op +31 (0)88 - 088 0570 (24/7). Op basis van jouw locatie kijken wij waar je het beste geholpen kan worden.

Schade en diefstalpreventie

  • Ik heb schade onderweg. Wat moet ik doen?

    Heb je direct hulp nodig, bel dan 088 - 088 0570 (24/7). Natuurlijk nadat je jezelf en anderen in veiligheid hebt gebracht en indien nodig de hulpdiensten hebt gebeld. Onze medewerkers of de Multilease Alarmcentrale helpen jou verder.

    Kun je wel met de auto verder rijden, meld de schade dan binnen 1 werkdag bij ons. Dit kun je doen door het online schadeformulier in te vullen of tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons op te nemen. Is er een tegenpartij bij betrokken, zorg er dan voor dat het schadeaangifteformulier compleet wordt ingevuld en door beide partijen wordt ondertekend. Zie ook de veelgestelde vraag 'Wat is tweezijdige schade?'.

  • Ik heb ruitschade, wat moet ik doen?

    Ben je in Nederland? Bel dan naar 088 - 088 0570 en kies voor optie 2 'Ruitschade'. Je wordt direct door een ruitspecialist bij jou in de buurt geholpen.

    Ben je in het buitenland? Bel dan ook bovenstaand nummer, maar kies voor onze afdeling Schade (Schade melden). Op basis van jouw exacte locatie helpen wij of onze alarmcentrale je verder.

  • Wat is eenzijdige schade?

    Eenzijdige schade is schade waar geen tegenpartij bij betrokken is. Dit kan zijn omdat je een paaltje over het hoofd hebt gezien, maar ook als er een kras op je auto zit waarbij de dader onbekend is.

  • Wat is tweezijdige schade?

    Tweezijdige schade is schade waar een tegenpartij bij betrokken is, dit kan een andere auto zijn, maar ook een fietser. Samen vul je het schadeaangifteformulier in. Zorg ervoor dat je deze ook beide ondertekent en dat je foto's maakt van de schade en de situatie. En als er getuigen zijn, noteer dan ook hun gegevens.

  • Wanneer geldt mijn eigen risico en wanneer niet?

    Als je schade rijdt en de schade is niet verhaalbaar bij een andere partij, wordt een deel van de schadekosten aan jou belast. Dit is het eigen risico. De hoogte van het eigen risico is vooraf bepaald en kun je terugvinden op jouw leasecontract. Wordt de schade toch verhaald terwijl het eigen risico al in rekening is gebracht, dan storten wij dit netjes aan je terug. Daar kun je zeker van zijn.

  • Gaat ruitschade ten koste van mijn eigen risico?

    Dat hangt van de ruitschade af. Sterretjes of putjes in de ruit kunnen vaak eenvoudig worden gerepareerd. Als de auto via Multilease is verzekerd is dit gratis. Moet de ruit vervangen worden, dan wordt wel een eigen risico in rekening gebracht. Het bedrag kun je terugvinden op jouw leaseovereenkomst.

    Als de auto niet via Multilease is verzekerd, zijn de voorwaarden afhankelijk van jouw verzekeraar. Kijk hiervoor op de groene kaart van de auto of informeer bij jouw wagenparkbeheerder of verzekeraar.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn schade is afgehandeld?

    Wij proberen dit zo snel mogelijk voor jou te doen. Schade is immers geen pretje. De schade aan jouw auto wordt hersteld door schadeherstelbedrijven waar wij goede afspraken mee hebben. De duur van de afhandeling is afhankelijk van het soort schade en de schadeoorzaak. Heb je vragen, stel ze ons gerust.

  • Heeft schade invloed op mijn no-claim?

    Bij een autoverzekering die je via Multilease hebt afgesloten, heeft schade geen invloed op de no-claim gedurende de periode dat jouw contract loopt.

  • Wat kan ik doen om de kans op diefstal uit mijn leaseauto te beperken?

    Je kunt de kans op inbraak en diefstal uit jouw leaseauto beperken door:

    • Geen waardevolle spullen in je auto te laten liggen, ook niet uit het zicht in de kofferbak.
    • Autopapieren, brandstof- of laadpas niet in het zicht te laten liggen.
    • Portieren, ramen en kofferbak altijd af te sluiten bij het verlaten van de auto.
    • Parkeer de auto op een goed verlichte, drukke plek of in een bewaakte parkeergarage.
    • Leg de autosleutel binnen niet vlak bij de voordeur van jouw woning.
    • Laat autosleutels nooit onbeheerd achter waar anderen er bij kunnen.
       

    Wordt er toch ingebroken in jouw auto, doe dan aangifte bij de politie en neem telefonisch contact op met onze afdeling Schade (088 - 088 0570).

  • Ik wil een schadevrijverklaring, hoe werkt dit?

    Heb je voor jouw autoverzekering een schadevrijverklaring nodig (soms ook royementsverklaring, schadeverklaring, schadeverledenverklaring of leaseverklaring genoemd)? Vul dan online het aanvraagformulier in, let er hierbij op dat je alle, via Multilease geleasde auto's en de perioden dat je hierin gereden hebt, invult.

    Naar formulier Schadevrijverklaring aanvragen

Inleveren

  • Ex lease auto overnemen?

    Bij Multilease bestaat de mogelijkheid om jouw ex lease auto te kopen. Voor elke leaseauto kunnen wij een passend voorstel maken, neem hiervoor contact met ons op!

    Motorhuis

    Heb je geen lease auto maar ben je geïnteresseerd om een ex lease auto te kopen? Een deel van de ex lease auto’s bieden we te koop aan bij ons zusterbedrijf Motorhuis. Bekijk alle occasions van Motorhuis.

    Meer informatie?

    Wil je meer weten over het kopen van een ex lease auto? Neem contact op met onze adviseurs.

  • Lease auto overnemen?

    Bij Multilease bestaat de mogelijkheid om jouw leaseauto na of tijdens de contractperiode over te nemen. Voor elke leaseauto kunnen wij een passend voorstel maken, neem hiervoor contact met ons op!

    Financiering

    Via onze zustermaatschappij Motorhuis bieden wij je de mogelijkheid om de aankoop van jouw auto gespreid te betalen. Hierbij werken wij alleen met aanbieders van financieringsmaatschappijen die betrouwbaar en gerenommeerd zijn en onder toezicht staan van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Vraag vrijblijvend een aantrekkelijk voorstel aan voor jouw over te nemen auto.

    Meer informatie?

    Wil je meer weten over het overnemen van jouw lease auto? Neem contact op met onze adviseurs.

  • Waar kan ik mijn Multilease leaseauto inleveren?

    Dat hangt ervan af:

    • Loopt je contract nog en je wilt de auto eerder inleveren? Neem dan contact op met jouw leaseadviseur
    • Is je contract afgelopen, dan maak je een afspraak via onze website om de auto in te leveren bij een Avis Budget Autoverhuur vestiging in Nederland of bij de dealer als je daar je nieuwe Multilease leaseauto ophaalt. Maak de inname afspraak altijd vooraf via onze website, tenminste vijf dagen voordat je leasecontract eindigt. Hier vind je alle informatie over het inleveren van jouw auto.
  • Hoe moet de leaseauto worden ingeleverd?

    Volg de instructie op de website, dan heb je met 4 stappen je auto ingeleverd:

    1. Maak een afspraak op de website
    2. Bekijk het innameprotocol
    3. Meld schade
    4. Lever de auto daadwerkelijk in

    Bekijk hier de volledige inleverinstructie en innameprotocol. Heb je vragen, neem dan contact met ons op.

    In het innameprotocol staat omschreven hoe je de auto moet inleveren. Daarin lees je ook welke schades als acceptabel en onacceptabel worden gezien. Hier alvast een korte samenvatting:

    • Maak de auto schoon, van binnen en buiten en reclamevrij
    • Zorg ervoor dat kentekencard, reservesleutels, serviceboekjes, code en/of moedersleutel, codekaart en audio in de auto aanwezig zijn
    • Bij een elektrische auto leg je de laadkabel in de achterbak

    Lever je de auto vies of incompleet in, dan kunnen er kosten aan je doorberekend worden.

  • Kan ik mijn huidige auto inleveren bij het ophalen van mijn nieuwe leaseauto?

    Ja, dat is wel zo handig. Maak wel een afspraak voor het inleveren van de auto op onze website zodat wij de auto kunnen ophalen. Geef naast de adresgegevens ook de naam van jouw contactpersoon bij de dealer door.

  • Hoe kan ik een Avis huurauto afmelden of inleveren?

    De huurauto kun je afmelden via de Avis website. Binnen 48 uur haalt Avis de huurauto op.

  • Er zit schade op mijn leaseauto, moet ik dit nog melden?

    Ja, meld de schade voordat je de leaseauto inlevert. Meld je de schade niet dan kan het zijn dat er een hoger bedrag dan het eigen risico wordt doorbelast. In het innameprotocol staat omschreven wat wordt gezien als acceptabele en onacceptabele schade. Twijfel je, neem dan contact met onze afdeling Schade op. Wij helpen je graag verder.

  • Wat moet ik doen met mijn brandstofpas of laadpas/-druppel doen?

    Dit contract eindigt samen met jouw leasecontract. Je kunt de pas of druppel doorknippen en weggooien. Voor een nieuwe Multilease leaseauto ontvang je een nieuwe pas of druppel als dit bij je leasecontract is afgesloten.

Elektrisch Rijden

  • Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?

    Als particulier mag je altijd een laadpaal voor jouw elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein of in de garage. Echter is parkeren en opladen op eigen terrein niet altijd mogelijk. Het alternatief is het plaatsen van een oplaadpunt in de openbare ruimte. Of in jouw gemeente daar toestemming voor wordt verleend, hangt af van de daar geldende beleidsregels. Je dient in ieder geval een vergunning aan te vragen om een laadpaal bij een parkeerplaats te laten plaatsen. De gemiddelde doorlooptijd voor het aanvragen van een vergunning voor een openbaar oplaadpunt kan variëren van 3 tot 6 maanden. Dit proces kan nog langer duren indien er bezwaar wordt ingediend.

  • Is mijn meterkast geschikt voor een oplaadpunt?

    Als je een oplaadpunt thuis wil laten plaatsen, dient jouw meterkast hier wel geschikt voor te zijn. Er moet bijvoorbeeld een aparte stroomgroep beschikbaar zijn voor het laadpunt. En soms is het nodig om de aansluiting te verzwaren naar 3-fasen. Bij 3-fasen komt de stroom het huis binnen via drie kabels. Dat zorgt voor meer capaciteit en kan nodig zijn voor apparaten die veel energie verbruiken. Tip: Laat het werk uitvoeren door een erkend installateur.

  • Wat houdt een openbare parkeerplaats met laadpaal en verkeersbord in?

    Wanneer je een vergunning krijgt voor het plaatsen van een laadpaal bij een parkeerplaats, wordt door de gemeente feitelijk een verkeersbesluit genomen. Dit betekent dat er een verkeersbord bij de parkeerplaats wordt geplaatst. Het bord geeft aan dat de parkeerplaats bestemd is voor het opladen van elektrische auto's. Iedereen met een elektrische auto mag van de openbare parkeerplaats gebruik maken.

  • Welke soorten laadpalen zijn er?

    Er bestaan drie soorten laadpalen: de oplaadpaal voor thuis, een openbare laadpaal en een snellaadpaal. Je kunt een laadpaal op eigen grond aanvragen, hier heb je geen abonnement voor nodig. Een openbare laadpaal is eigendom van de gemeente. Incidenteel zijn ze gratis te gebruiken, maar doorgaans heb je een laadpas nodig. Je vindt dit soort laadpalen door heel Nederland.

  • Hoe werkt opladen?

    Om te laden met een elektrische auto heb je een laadpaal, een kabel en een eigen laadpas nodig. Met een laadpas kun je je aanmelden bij jouw eigen oplaadpaal thuis of bij een openbare paal. De laadpas geldt ook als betaalpas bij openbare laadpalen.

  • Hoe werkt het laden met een laadpas?
    1. Open de laadklep aan de laadpaalzijde en steek de laadstekker zowel in het voertuig als de laadpaalzijde.
    2. Houdt de laadpas of laadsleutelhanger voor de paslezer onder het laderscherm.
    3. Wacht totdat de ledverlichting  blauw/paarsig oplicht, dit is het teken dat de laadsessie succesvol is opgestart.
  • Is opladen wel veilig?

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico's bij het opladen van de auto uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld.

  • Waar kan ik snelladen?

    Snellaadpalen staan er minder in Nederland, je treft ze aan op goed bereikbare parkeerterreinen, eetgelegenheden en carpoolplaatsen langs de snelweg. Ook voor deze laadpalen is een laadpas of betaalkaart (creditcard) nodig.

  • Hoe lang duurt het opladen van de auto?

    De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu is en hoe snel jouw elektrische auto kan laden. Thuis, aan een stopcontact waar je bijvoorbeeld ook de stekker van de TV of verlichting in stopt, duurt het zomaar 10 tot 12 uur voordat de batterij weer vol is. Aan een openbaar laadpunt duurt het gemiddeld 3 tot 6 uur voordat de elektrische auto is opgeladen. Maar aan een snellaadpaal kan de elektrische auto al binnen een half uur voor 80% zijn opgeladen. De oplaadtijd is eveneens afhankelijk van het volume van de accubatterij.

  • Kan er ook in het buitenland geladen worden?

    In het buitenland zijn er steeds meer openbare laadpunten waar de elektrische auto opgeladen kan worden. Het aantal beschikbare oplaadpunten kan per land echter sterk verschillen. Dit heeft voor een deel te maken met de dekking van het aantal oplaadpunten, maar ook om het feit dat er vele aanbieders van oplaadpunten zijn en die nog niet allemaal met elkaar samenwerken.

  • Waar kan ik de laadtarieven vinden?

    De laadtarieven verschillen per oplaadpaal en aanbieder. Iedere aanbieder kan namelijk zelf de prijs bepalen. In totaal zijn er in Nederland zo'n vijftien exploitanten van openbare oplaadpunten. NewMotion is een aanbieder en biedt het meest complete overzicht van openbare oplaadpunten en de bijbehorende tarieven. Alle laadpunten staan overzichtelijk op een landkaart op de website. Het is mogelijk om de tarieven en de beschikbaarheid van oplaadpunten onderweg te checken via NewMotion app. Hierbij worden ook locaties in het buitenland getoond.

    Vooralsnog is het opladen bij het eigen oplaadpunt het goedkoopste, omdat dan alleen de elektriciteitskosten in rekening worden gebracht.

  • Hoe werkt een laadsessie met de Fastned app?

    Download de Fastned app, registreer en voeg een betaalmethode toe. De laadsessie kan vervolgens worden gestart met één klik in de app.

    1. Open de laadklep en steek de juiste stekker in de auto.
    2. Open de Fastned app, klik op 'Laden' en selecteer de lader. Het ladernummer, bijvoorbeeld 4, vind je in de bovenhoek van iedere lader.

    Indien je de app niet kunt gebruiken, kun je je registreren op de website van Fastned (My Fastned).

  • Hoe werken Tesla superchargers?

    Heb je een Tesla als leaseauto? Dan kun je ook gebruik maken van het (internationale) supercharge netwerk van Tesla. De navigatie in jouw auto zoekt automatisch de laadlocaties op jouw route. Je kunt hier niet afrekenen met de laadpas van MultiTankcard. Laden met een Tesla op het Tesla supercharge netwerk is in veel gevallen zelfs zonder kosten. Bekijk voor meer informatie de website van Tesla.

  • Wat is een laadsleutelhanger?

    De laadsleutelhanger is een handige aanvulling op de laadpas. Met de sleutelhanger (optioneel af te sluiten bij de laadpas) kun je eenvoudig in Nederland en het buitenland jouw elektrische auto opladen. De sleutelhanger kun je gemakkelijk bij jouw sleutel bewaren en heb je daardoor altijd bij de hand.

  • Waar vind ik een overzicht van oplaadpunten?

    Op de website www.oplaadpalen.nl vind je een overzicht van de laadpalen in Europa. Je kunt op locatie zoeken om de laadpalen in de buurt te zien. Ook geeft de site bij veel palen aan of ze vrij of bezet zijn.

  • Tesla Premium Connectivity, hoe sluit ik een abonnement af?

    Per 1 mei 2022 is een abonnement nodig voor het gebruik van het pakket Premium Connectivity van Tesla. Hoe je een abonnement kunt afsluiten is te lezen op de website van Tesla, klik hier voor meer informatie. Heb je hulp nodig, neem dan contact op met Tesla Support.

Laadpas gebruiken in het buitenland

  • Waar kan ik met mijn Tesla in het buitenland opladen?

    Je kunt gebruik maken van het Supercharger netwerk van Tesla. In de navigatie geeft Tesla zelf aan waar de Super Chargers zitten, dit is ongeveer om de 250 km. Zoek onderweg naar de vakantie bestemming op "Destination Charger Tesla" in de navigatie, hier kom je bij hotels uit die een laadstation hebben. Sta er niet van te kijken als je de laadpas in het buitenland niet hoeft te gebruiken, vaak leest de charger de auto uit via de stekker. Lees hier meer over de laadnetwerken van Tesla per land. Daarnaast kun je gebruik maken van het netwerk van jouw laadpas.

  • Waar kan ik met mijn Eneco laadpas laden in het buitenland?

    Met jouw Eneco laadpas kun je in het buitenland laden binnen het netwerk van Eneco. Indien dit niet voldoende is moet je zelf een account aan maken bij een aanbieder van het betreffende land. Download hier een PDF waarin Eneco de informatie per land heeft samengevat.

  • Waar kan ik met mijn Shell Recharge laadpas laden in het buitenland?

    Gebruik hiervoor de app van Shell Recharge. Hierin vind je de openbare laadpunten in jouw omgeving en op de route. Je ziet de beschikbaarheid, laadsnelheid en de prijzen.

  • Mijn laadpas is defect gegaan in het buitenland, wat nu?

    Ben je in het buitenland en kun je niet laden omdat je laadpas het niet doet? De app 'Bonnet' biedt dan uitkomst. Via deze app kun je een laadtransactie contactloos starten. Hiervoor moet wel een creditcard of Apple Pay aan de app gekoppeld worden. De app geeft vervolgens aan welke paal beschikbaar is. Daar rijd je heen, koppel je jouw auto aan de paal en start de transactie in de app.

    Afhankelijk van de afspraken met jouw werkgever kun je de gemaakte kosten declareren via de app van MultiTankcard 'MTc Next'.